Den Uyl-lezing

Door Redactie op 7 december 2020

Op maandag 7 december 2020, om 20:00 uur, houdt Lodewijk Asscher de zevenentwintigste Den Uyl-lezing. Titel van de lezing: ‘Om de zekerheid van het bestaan’.

Lodewijk Asscher: “De coronacrisis werkt als een vergrootglas en maakt zichtbaar wat veel mensen al langer voelen. Er is teveel verdeeldheid in ons land. Ongelijkheid van kansen is doorgesijpeld in de basis van ons bestaan. Een fijne woning, werk voor een fatsoenlijk salaris, een steuntje in de rug als je dat nodig hebt; het is voor te veel Nederlanders onzeker geworden. En waar de zekerheid van het bestaan ontbreekt, komt vooruitgang tot stilstand.

Dat moet anders. En samen kunnen we dat. We komen uit een tijd waarin de markt het doel was, het individu de oplossing en de overheid het probleem. Dat systeem is failliet. Technisch en moreel. Voor onze toekomst is een ideologische herijking nodig, een herbezinning over de verhouding tussen individu en gemeenschap, tussen markt en overheid. Een nieuwe verzorgingsstaat waar de zekerheid van het bestaan mensen in staat stelt weer te dromen. Dat is de weg naar de vrijheid.

Ik heb een optimistisch toekomstbeeld voor ogen. Een land waar niet de markt, maar de mens centraal staat. Waar we achterstanden en ongelijkheid bestrijden, niet vergroten. Waar we geen verdeeldheid zaaien, maar elkaar opzoeken. Minder private overvloed voor enkelen, meer welzijn en geluk voor allen.

Een eerlijk en fatsoenlijk Nederland met bestaanszekerheid als basis, zodat vooruitgang voor iedereen mogelijk is.”

Lees hier een beknopte biografie van Joop den Uyl.

Hier kunt u de complete lezing downloaden (PDF).

Waar ben je naar op zoek?