Een klemmend beroep

5 juli 2017

Vorige maand hebben we in de raad gesproken over het nieuwe beleid op het gebied van huishoudelijke hulp. Dit houdt in dat mensen die een indicatie hebben voor hulp maar 7,50 per uur gaan betalen in plaats van € 20,-. De mensen met een laag inkomen krijgen een lager tarief (5 respectievelijk 2,50 euro). Dit klinkt sympathiek totdat je ziet wat de inkomenseffecten zijn.

Daarom onderstaande brief naar de collega raadsleden van GroenLinks:

Doetinchem, 4 juli 2017

Beste raadsleden van Groen Links, beste Sevda en John,

Graag willen we zo vlak voor de vakantie een klemmend beroep doen op jullie linkse hart. Vorige maand hebben we in de raad gesproken over het nieuwe beleid op het gebied van huishoudelijke hulp. Het nieuwe beleid houdt in dat mensen die een indicatie hebben voor hulp ineens maar 7,50 per uur gaan betalen in plaats van € 20,-. De mensen met een laag inkomen krijgen een lager tarief (5 euro resp. 2,50). Dit klinkt sympathiek totdat je ziet wat de inkomenseffecten zijn.

Als we vergelijken met hoe het nu geregeld is betekent het dat mensen met een hoger inkomen er flink op vooruit gaan (gemiddeld € 75,- per maand) en dat de lage inkomens meer gaan betalen. (gemiddeld € 40,- per maand). Dit is voor ons een onbegrijpelijke verandering. Mensen met een goed pensioen of inkomen worden door de gemeente gesubsidieerd. Dit ten koste van mensen met een laag inkomen.

Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit jullie bedoeling is.  Donderdag in de raad gaan we hier opnieuw over stemmen. Wij nodigen Groen Links uit om hun sociale hart te laten spreken en voor ons amendement te stemmen. Laten we er samen voor zorgen dat de lasten en lusten eerlijk verdeeld worden zodat we onze naam als sociale gemeente eer aan doen.

Met vriendelijke groeten,

Ercan Kocyigit