Wonen en leven

Wonen en dus ook vooral voldoende geschikte woningen voor iedereen is misschien wel dé uitdaging van MORGEN. We zien in onze gemeente dat de bevolking vergrijst. We zien een toename van jongeren die weg trekken uit de regio voor bijvoorbeeld studie of werk en dat deze maar beperkt terugkeren. Daarnaast zien we dat we als gemeente aantrekkelijk zijn voor mensen op latere leeftijd. Een mooi compliment, echter op termijn is dit niet houdbaar en brengt dat de nodige risico’smet zich mee. De oorzaak zit wat de PvdA betreft, niet alleen het organiseren van passende studie-, stage- en werkmogelijkheden. Maar vooral ook, in een passend en uitgebalanceerd woonaanbod voor jong en oud.

Onze keuzes:

Meer woningen
– Omdat er te weinig nieuwe koopwoningen op de markt komen voor starters of alleenstaanden willen we bij het realiseren van nieuwe bouwprojecten, stellen dat minimaal 50% van de opgeleverde woningen, woningen zijn onder de €325.000,-. Met daarbij speciaal aandacht voor deze groep.
– Goede doorstroom, is misschien wel net zo belangrijk als goede woningen bouwen. Als we meer bouwen naar behoefte, passend voor alleenstaanden, ouderen etc. Komt er op andere plekken op de woningmarkt ook weer ruimte.
– Bij het vaststellen van wat “een betaalbare woning” is, gebruiken we niet langer de limiet van de Nationale Hypotheek Garantie (woning tot €325.000), maar houden we de norm aan wat Twee verdieners die 1,5 keer modaal verdienen maximaal kunnen lenen (€248.360). Daarbij is er ook specifiek aandacht voor alleenstaanden die modaal verdienen (Maximaal €160.000).
– Tiny-houses zijn bij uitstek goed voor starters, alleenstaanden, of mensen die beneden modaal verdienen en dus in de huidige woningmarkt geen kans maken op een koopwoning. Het geeft hen de kans om waarde op te bouwen, waarmee we dus toekomstige ongelijkheid verkleinen.
– We kijken hierbij creatief naar onze grond. Kleine of smalle stroken die nu ongebruikt blijven, bieden wel perspectief voor Tiny Houses.
– Duurzame initiatieven, zoals eco-wijken, tiny-houses en off-grid woningen worden gestimuleerd.
– Jarenlang is er geen hoogbouw gebouwd. Nu grond schaarser en duurder wordt, en huizen prijzen sterk stijgen, zien we dit ook als een uitgelezen kans om meer mensen een kans te geven op de woningmarkt.
Wel altijd rekening houdend met een goede ruimtelijke inpassing en in wijken met meerdere soorten woningen. Zo blijven wijken divers qua samenstelling, wat de cohesie in de wijken bevordert en daarmee de kans op problematiek verkleint.
– Wijken moeten qua samenstelling meer diverser worden. Hier moeten we als gemeente op sturen door in projecten nog scherper te sturen op de samenstelling van de soorten woningen die er gebouwd gaan worden.
– Ook bij nieuwbouw of herbouw in bestaande wijken sturen we hier actief op. Bijvoorbeeld, in Overstegen waar op termijn de school weg gaat en waarschijnlijk bouwgrond komt. Hier komt dan geen goedkope koop of sociale huur, maar midden segment woningen.
– De wachtlijst voor sociale huurwoningen is te lang, deze moet worden verkort, simpelweg door meer sociale huurwoningen te bouwen;
– In nauwe samenspraak met Sité proberen we de wachttijden voor specifieke doelgroepen (jongeren) aanzienlijk te verkorten;
– Bij alle nieuwbouw die er gerealiseerd wordt (zowel koop als sociale huur) wordt gestreefd naar nul-op-de-meter. Dus geen gebruik van gas en een energierekening van €0,-
– Omdat dit met name voor de sociale huur vrij kostbaar wordt, overleggen we met Site hoe we dit kunnen financieren. Dit omdat we hiermee ook energiearmoede voorkomen.
– We splitsen de grondprijzen nog verder op qua type bouw, waardoor het voor Site Woondiensten en projectontwikkelaars nog interessanter wordt om in nieuwe wijken een nog bredere mix te maken qua woningen.
– We haken aan bij het initiatief van de provincie waarbij zij de grond van woningen kunnen kopen, zodat starters alleen de ‘bakstenen’ hoeven te betalen. Zo maken we kopen voor meer mensen mogelijk.
– In prijssegmenten en wijken waar we merken dat Doetinchemse huishoudens minder kans maken, geven we voorrang aan mensen uit onze gemeente
– Om speculatie met woningen te voorkomen voeren we niet alleen bij nieuwbouwwoningen een zelfbewoningsplicht in, maar ook voor bestaande bouw. Hiermee voorkomen we dat koopwoningen worden verhuurd of worden doorverkocht voor maximale winst.
– De Blijverslening (bedoeld om veilig en levensloopbestendig wonen te bevorderen) verdient een vervolg en kan bij succes worden verruimd.

Betere wijken
– Het onderhoud in de wijken is niet in elke wijk van hetzelfde niveau. We willen daarom structureel hier extra geld voor vrij maken om dit meer recht te trekken.
– Speeltuinen hebben naast een onmisbare functie voor kinderen een belangrijke sociale functie in de wijk, het zorgt voor samenkomst. Er worden geen speeltuinen meer weggehaald. Wat stuk is, wordt gerepareerd en er wordt gekeken waar extra speeltuinen wenselijk zijn.
– Bij de aanleg van nieuwe wijken wordt standaard meegenomen dat er ook ‘inclusieve speeltuinen’ zijn waar ook echt alle kinderen samen kunnen spelen.
– Bewonersinitiatieven worden hierin gestimuleerd, door pasklare plannen en goede voorbeelden te verstrekken.
– Elke nieuwe wijk of buurt in de gemeente wordt standaard opgenomen in het openbaar vervoersnetwerk.
– Wanneer er in een wijk renovatieplannen zijn, dan wordt standaard gekeken naar energiebesparende en/of energie opwekkende oplossingen.
– Ontwikkelaars gaan meebetalen aan de inrichting van de openbare ruimte (wijkvoorzieningen). Dit zijn bovenwijkse plankosten. Wil een ontwikkelaar dat niet, dan kan deze ontwikkelaar niet bouwen in onze gemeente.
– Doordat we kiezen voor een betere spreiding van soorten woningen, zie je op termijn ook dit een positieve weerslag heeft op alle wijken. *

Wonen en zorg
– Er zijn grote gezondheidsverschillen tussen de verschillende wijken. Door in onze woonzorg-agenda extra aandacht te hebben voor voorzieningen en goede woningen willen we de gezondheid van wijkbewoners verbeteren.
– Er zijn op dit moment te weinig zorgwoningen, waardoor de doorstroming slecht is. Bij een ambitie van groeien naar 70.000 inwoners, zullen we ook deze voorzieningen moeten opschalen.
– Bij gelijkvloerse appartementencomplexen zorgen we voor ontmoetingsplekken en zorgvoorzieningen om eenzaamheid te bestrijden en
passende laagdrempelige zorg te organiseren. Dit doen we samen met Site Woondiensten, het cultuurbedrijf en met zorgverzekeraars.
– Maatschappelijke opvang regelen we door de hele gemeente, dit zodat dit niet alleen in de meest kwetsbare wijken gebeurt.
– Mensen met zware verslavings- en ggz-problematiek, die in een buurt of appartementencomplex voor te veel overlast zorgen, vangen we op in speciaal daarvoor bedoelde woonvormen. Zo krijgt de kwetsbare groep de zorg die zij nodig heeft en ontlasten we de buurt. We kijken daarbij goed naar de Pilots die gestart zijn onder de noemer ‘Magic Mix’ van de samenwerkende woningcorporaties. *
– In samenwerking met de woningcorporaties regelen we voor mensen, die uit beschermd wonen komen, goede huisvesting. Zo voorkomen we concentraties van deze groep in bepaalde wijken.
– Nieuw te bouwen woningen van Site hebben als norm dat ze makkelijk levensloopbestendig te maken zijn. Denk hierbij aan geen drempels.
* Naar het onderzoek: Overlast voorkomen in de Wijk (2019). Platform31 en Aedes vereniging
Woningcorporaties, via https://plusvijf.nl/wp-content/uploads/2019/03/Overlast_voorkomen_in_de_wijk.pdf

Masterplan Stationsgebied
– De panden van Laborijn zijn sterk verouderd en er moet gesloopt of uitgebreid gerenoveerd worden, de kantoorontwikkeling van Hamburgerbroek Zuid komt niet echt van de grond en de Belastingdienst gaat daar mogelijk zelfs weer vertrekken. Ook het braakliggende terrein bij het station heeft nog geen bestemming. En het jongerenhotel wat gepland was komt niet van de grond.
– Omdat al deze grond en panden geclusterd op een A-locatie liggen willen we er een totaalplan voor maken.
– We gaan dan voor een combinatie van Wonen, horeca en recreëren.
– Voor grond waar al wel een bestemming op ligt, kijken we of we tijdelijke woningen kunnen realiseren. Dit om de acute woningvraag deels te kunnen beantwoorden.
– Zo zorgen we voor levendigheid en bedrijvigheid in een gebied dat er nu verpauperd uit ziet.

Maarten op de Weegh

Maarten op de Weegh

Maarten op de Weegh is fractievoorzitter en lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daarnaast zit hij in het bestuur van de Voedselbank in Doetinchem, is betrokken bij tal van projecten om minima in Doetinchem te helpen, werkt in de GGZ en is vader van 2 prachtige dochters. Maar bovenal is hij ontzettend gepassioneerd. Maarten heeft zich

Meer over Maarten op de Weegh

Waar ben je naar op zoek?