Gezond zijn en blijven

Als je focust op de kosten gaat de kwaliteit omlaag, als je focust op kwaliteit gaan de kosten omlaag. Ook hier staat wat betreft de PvdA, de mens centraal. Als we de zorg van MORGEN! toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief van hoog niveau willen houden zullen we andere keuzes moeten maken.

Gezondheid voor iedereen
– Het maakt in Doetinchem uit in welke wijk je woont, qua levensverwachting, gezondheid en geluksbeleving. Gezondheidsverschillen tussen wijken, afkomst en opleidingsniveau zijn wat ons betreft onacceptabel en het terugdringen hiervan heeft dus ook prioriteit. In samenwerking met zorgverzekeraars pakken we die verschillen aan. We hebben dezelfde belangen en mogelijkheden.
– Betere voorzieningen in de wijken helpen hierbij (zie hoofdstuk 2)
– Welzijn, preventie en gezondheid staan voorop. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen;
– In overleg met de supermarkten, komt er een ‘Groente en fruit pas’ voor minima. Zo kunnen zij tegen een gereduceerd tarief groente en fruit kopen;
– Doetinchem streeft ernaar om een rookvrije-stad te zijn. Te beginnen met een rookverbod bij scholen, schoolpleinen, speeltuinen en sportverenigingen.
– Naar vervolgens een rookverbod in de openbare ruimte.
– We starten een Pilot voor kosteloos relatietherapie**.

Gezonde jeugd
– Samen met de scholen (VO & MBO), supermarkten en het Doetinchems Sportbedrijf gaan we afspraken maken over het promoten van gezonde voeding en een gezonde leefstijl;
– Ook kinderen en jongeren krijgen hierin een actieve rol door hun concrete projecten te laten bedenken en vervolgens ouders te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan het project VetLekker uit Nijmegen, waarbij kinderen samen met de horeca de gerechten op de menukaart gezonder maken.
– Daarnaast streven we naar een verbod op reclame en reclame uitingen van ongezonde voeding voor de supermarkten nabij scholen;
– Nabij scholen en nabij speeltuinen komen gratis watertappunten. Dit zodat de verleiding tot het kopen en drinken van energierijke en suikerhoudende dranken minder groot wordt.

Oud worden
– Er komen zorgteams in elke wijk waar verschillende professionals als buurtcoach, wijkverpleegkundigen in nauw contact staan met bijvoorbeeld huisartsen. Zij zorgen voor goede, snelle en toegankelijke hulp voor iedereen. Mede door deze zorgteams kunnen zowel mensen met een beperking, chronisch zieken, als ouderen zolang mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving wonen.
– We pakken eenzaamheid onder ouderen actief aan. (zie aan het einde van dit hoofdstuk het kader voor de uitwerking). We streven naar zoveel mogelijk gezamenlijke woonvoorzieningen. Zoals bijvoorbeeld de Knarrenhof in Zwolle.
Ouderen geïsoleerd laten wonen vergroot namelijk de kans op eenzaamheid aanzienlijk.
– Bij gelijkvloerse appartementencomplexen zorgen we voor ontmoetingsplekken en zorgvoorzieningen om eenzaamheid te bestrijden en
passende laagdrempelige zorg te organiseren. Dit doen we samen met Site Woondiensten en met zorgverzekeraars. Lokale initiatieven stimuleren we om dit aanpakken.*
– Kleinschalige initiatieven als zorgcoöperaties waardoor zorgbehoevende ouderen, chronisch zieken en mensen met een beperking in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen, worden door ons gestimuleerd en
ondersteund.
– Na het succes van de ouderenontmoetingspunten in ’t Brewinc en op het Pelgrimterrein vinden wij dat er ook ontmoetingspunten moeten komen in Wehl en Overstegen. Als er daarnaast behoefte is aan meer punten moeten deze er ook komen.
– Ouder worden voor de eerste generatie immigranten gaat vaak samen met problemen en sociaal isolement: we gaan in overleg met hen en
ouderenzorgpartijen voor een extra aanbod voor deze doelgroep.

Jeugdzorg
– We gaan meerjarige contracten aan met zorgaanbieders. Dit om niet ieder jaar te hoeven aanbesteden. Dat scheelt tijd, energie en iedere
Doetinchemmer is voor een langere periode verzekerd van een vaste aanbieder. Zo houden mensen zoveel mogelijk het vaste gezicht.
– We focussen ons op kwaliteit, door ook de kwaliteit en het resultaat van zorgzoveel mogelijk met objectief meetbare instrumenten in kaart te brengen. ‘Meten is weten’. Zo kunnen we langjarig bekijken wat het effect van interventies en bepaalde zorg is. De tevredenheid van de mensen over de geleverde zorg is hierbij minstens zo belangrijk.
– De extra gelden jeugdzorg uit het rijk, zien we echt als extra geld en investeren we dan ook in de jeugd. Dit zodat dit tijdelijke geld (4 jaar) ook een blijvend effect heeft en niet wordt gebruikt om financiële gaten ergens anders in de begroting te dichten.
– Een goede inrichting van de Jeugdzorg regelen we gedeeltelijk op wijkniveau en gedeeltelijk op regionaal niveau. Wij onderschrijven de doelstellingen van de decentralisatie maar vinden dat bezuinigingen niet ten koste mogen gaan van de kwaliteit van zorg voor jeugd.
– Wachttijden zijn onacceptabel en wij vinden dat de ouders/verzorgers inspraak hebben bij de indicatiestelling ;
– De gemeente zorgt voor voldoende behandelplekken (reservebedden) voor kinderen en jongeren in acute nood.
– De klachtenprocedure moet helder zijn en een eventuele second opinion wordt door een onafhankelijke derde gegeven.
– Er komt een Kinderombudsman. Die geeft gevraagd en ongevraagd advies over beleid en komt op voor de rechten van het kind in onze gemeente. Daarnaast maakt deze ombudsman het makkelijker voor kinderen en jongeren onder de 18 om problemen aan te kaarten en op te lossen.

Zorg op Maat
– Het beleid voor de huishoudelijke hulp moet onze inwoners weer zekerheden bieden (en voldoen aan rechterlijke uitspraken). Maatwerk leveren is hierbij belangrijk, echter betekent dit niet dat toekenningen niet meer onderbouwd moeten worden. Onderbouwing gebeurd vanuit heldere (liefst landelijke) normen.
– We ondersteunen en stimuleren zorgcoöperaties die mee willen doen aan aanbestedingen;
– We accepteren alleen aanbieders die goed werkgeverschap belangrijk vinden en dit vertalen in arbeidsvoorwaarden. En geven voorrang aan
werkgevers die echt werk maken van SROI (Model Sociaal Werkgeverschap Oost Nederland).
– We streven naar minder aanbieders, maar de eigen keuze van inwoners blijft voorop staan.
– De eigen bijdrage voor dagbesteding en begeleiding wordt afgeschaft, dit om te voorkomen dat mensen deze zorg gaan mijden vanwege financiële krapte.
– We investeren in een werkwijze die ervoor zorgt dat de bureaucratie afneemt. We ruimen zoveel mogelijk regels en protocollen op om echt maatwerk te kunnen leveren. We vertrouwen op de deskundigheid van onze zorgprofessionals en nemen hun ervaringen mee in de evaluatie van het beleid.
– We zijn tegen marktwerking in de zorg; zorginstellingen waarvan de bestuurders een salaris krijgen hoger dan de Balkenendenorm, willen we korten op hun subsidie.
– We vinden het van essentieel belang dat de gezondheidszorg voor alle Doetinchemmers toegankelijk is, daarom continueren we de Gemeentepolis en gaan we goed kijken hoe we de kosten voor chronisch zieken draagbaar kunnen maken.
– Maatschappelijke zorginitiatieven zoals Sravana, Humanitas, Rondom Autisme en Present verdienen onze steun (materieel en immaterieel): waar mogelijk en noodzakelijk verhogen we het bijbehorende subsidieplafond.
– We willen meer sociale innovatie in de zorg in Doetinchem . Initiatieven die dit oppakken kunnen op onze steun rekenen. Er komt een regelarm fonds voor Innovatie in het Sociale Domein.
– De gemeente Doetinchem geeft het goede voorbeeld in innovatie en gaat de volgende periode ieder jaar een experiment uitvoeren in de zorg. Het doel is om de zorgkwaliteit te verbeteren. Het experiment komt tot stand in samenwerking met de partners en inwoners. Waar mogelijk betrekken we universiteiten en Hogescholen.

Drugsbeleid
– We gaan straathandel tegen, verkoop van softdrugs alleen in de coffeeshops.
– Gelet op de omvang en ligging van Doetinchem (landelijke norm: per 15.000 inwoners één coffeeshop), moeten we streven naar 3 coffee-shops (vestiging in het Ei), dit voorkomt straathandel en criminaliteit.
– De effectiviteit van preventie moet vergroot worden: investeren in voorlichting aan ouders, zodat ze hun kind van de drugs af kunnen houden en voorlichten van kinderen op school. Dit zodat zij vanaf 18 jaar een verantwoorde eigen keus kunnen maken. Hierbij is er extra aandacht voor synthetische drugs.
– De PvdA pleit ervoor de teelt van wiet te legaliseren. Wij willen ons aansluiten bij de gemeenten die daar nu van de regering ruimte voor hebben gekregen.

Mantelzorgers
– Mantelzorgers zijn wat ons betreft onmisbaar, we geven ze de erkenning dienodig is.
– We zouden graag zien dat er meer ingezet wordt op de ondersteuning van mantelzorgers.
– Dit bijvoorbeeld doordat er een telefoonnummer komt dat mantelzorgers 24 uur per dag kunnen bellen, voor als zij hun mantelzorgtaken (tijdelijk) niet meer kunnen uitvoeren. De gemeente zorgt dan dat er snel en adequaat hulp komt.
– Mantelzorgers met uitgebreide mantelzorgtaken (meer dan 20 uur) worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht.
– Er komt extra aandacht voor jonge mantelzorgers. Dit door regelmatig bezoek van buurtcoaches en/of het landelijk netwerk Jonge Mantelzorgers.
– In overleg tussen de buurtcoach, (basis-)scholen en zorgverleners maken we een passend aanbod dat deze jonge mantelzorgers gaat ontlasten van hun zware taak.

Toegankelijkheid
– Toegankelijkheid voor iedereen wordt de norm. We streven ernaar dat we de meest toegankelijke gemeente van de Achterhoek worden. Dus niet alleen voor mensen in een rolstoel, maar ook voor blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden, mensen met een prikkelverwerkingsstoornis, mensen met een taal en/of spraak achterstand en mensen met een ontwikkelingsachterstand.
– Deze toegankelijkheid vertaalt zich niet alleen in fysieke toegankelijkheid, maar ook in de digitale toegankelijkheid en in de communicatie naar alle inwoners toe.
– In alle plannen die we maken voor wijkaanleg, straten, binnenstad, groen, water en recreatie nemen we standaard mee dat het toegankelijk moet zijn voor alle Doetinchemmers.
– Bij het maken van beleid maken we gebruik van ervaringsdeskundigen van alle doelgroepen. Zij hebben namelijk de expertise om er voor te zorgen dat het beleid niet alleen op papier goed werkt, maar ook echt zorgt voor een betere toegankelijkheid van onze gemeente.

Sport & verenigingen
– We vormen een nog duidelijke beweegvisie. Sport-ID (voormalig sportbedrijf Doetinchem) is onze belangrijkste partner hierbij. Daarbij kijken we niet alleen naar de vraag over sport van vandaag, maar ook van MORGEN! Wat doen leden aantallen, waar komen nieuwe wijken etc.
– Slechts een kwart van de mensen sport bij een vereniging. Sterkeverenigingen en nieuwe aanwas is belangrijk, maar vooral dus ook bewegen en sporten buiten deze verenigingen zijn belangrijk.
– We investeren ook in voorzieningen voor individuele sport en recreatie. Denk daarbij aan wandel-, hardloop- en mountainbikeroutes, maar ook aan bijvoorbeeld yoga in parken.
– We financieren de aanleg en het onderhoud van nog een buitenfitness locatie. Door goede bebording, kan iedereen daar gratis buitensporten. Bij succes, breiden we dit uit.
– Veel verenigingen lukt het niet voldoende vrijwilligers te vinden. Mensen met een basisbaan bieden hierbij uitkomst.
– We sturen er op dat accommodaties meerdere functies hebben in de wijk. Zo zijn deze locaties ook veel meer een verzamelplaats van contacten en krijgen deze veel meer een sociale functie in de wijk.
– Ook kiezen we voor meer clustering van niet-sport verenigingen. Door meer samen te werken op één plek, houden we vooral kleinere verenigingen levensvatbaarder. De gemeente helpt met investeren hierin, omdat dit het goud van onze samenleving is.
– Wij kiezer ervoor om te investeren in breedtesport en minder in topsport.
– We helpen (sport)verenigingen met het verduurzamen van hun accommodaties met zoveel mogelijke renteloze leningen.
– Bij de aanleg en renovatie van sportaccommodaties kiezen we voor materialen met een lage milieubelasting.
– Het accommodatie-beheer en exploitatie leggen zoveel mogelijk bij Sport-ID neer. Zo kunnen zij innovatief hier mee omgaan en kosten lager houden.
– Fysieke of een geestelijke handicap mag sportdeelname nooit in de weg staan. Initiatieven als “Uniek Sporten’ omarmen we dan ook als gemeente en we ondersteunen verenigingen hoe hier invulling aan te geven.
– De Doetinchemse topsport geeft onze gemeente aanzien en stimuleert om meer te bewegen. Onze topsport moeten we dus koesteren door nauwer samen te werken.
– De buurtsportcoaches richten zich met name op het activeren van mensen en kinderen die nu niet met sport in aanraking komen. Ze organiseren dit dichtbij de mensen, in de wijk en op een laagdrempelige manier. Dit doen ze in nauwe samenwerking met de buurtcoach en de sportverenigingen;
– Geweldige initiatieven als Doetebol, waar kinderen natuurlijk kunnen spelen, verdienen navolging. Wij vinden dat er meer van dergelijke speelplekken voor de jeugd moet komen. In nauwe samenspraak met de kinderen zelf en hun ouders worden deze ontwikkeld en onderhouden.
* Naar het onderzoek vanuit het RIVM (2020):
** Naar de pilot in de Gemeente Bunschoten: