Veiligheid

Openbare orde en veiligheid is een kerntaak van de gemeente. We scoren als gemeente op veel zaken gemiddeld. Alleen per wijk zijn er grote verschillen op het gebied van overlast en gevoel van veiligheid. We hebben hier in de gemeente daarnaast nog relatief veel veilig-thuis meldingen en ook relatief veel meldingen van overlast door mensen met verward gedrag. (Bron: Waarstaatjegemeente, 2021). Door overlast en ook strafbaar gedrag niet alleen te bestraffen, maar ook terug te voeren naar de oorzaak, los je niet alleen het ongewenste gedrag op maar ook toekomstige problemen. Oftewel, de veiligheid van MORGEN!

Een veilige buurt
– De aanwezigheid en zichtbaarheid van politie en justitie is noodzakelijk voor de veiligheid en vooral het gevoel van veiligheid. We willen daarom meer wijkagenten en boa’s. *
– We investeren extra in kwetsbare wijken. Omdat daar de woninginbraken, het ervaren gevoel van onveiligheid op straat het grootst is, er het meeste vandalisme is en drugscriminaliteit voor ontwrichting zorgt.*
– We maken samen met bewoners voor elke buurt een buurtplan. Daarin staan gezamenlijk doelstellingen voor veiligheid en leefbaarheid.
– Goede straatverlichting helpt hierbij.*
– Verder zetten we in op het vergroten van de sociale cohesie.* Dit door wijkcentra, vaste aanspreekpunten die in de wijk zijn, die zowel de taal van straat spreken als ook de bureaucratische wegen in de gemeente kennen. (Naar het onderzoek van Movisie maart 2020** en december 2020 ***).
– De beslissing om buurtcoaches meer uit de wijken te halen draaien we dus terug.
– Ouders spelen een grote rol bij het voorkomen van problemen. Wie een veilig thuis heeft, zal minder snel op het verkeerde pad raken. Daarom gaan we met ouders het gesprek aan en bieden we hulp wanneer het verkeerd dreigt te gaan.
– Cybercriminelen worden steeds handiger en maken met name ouderen steeds meer geld afhandig. In samenwerking met politie en de ouderenzorginstellingen zetten we in op goede voorlichting en voorkomen we dat ouderen slachtoffer worden van deze oplichters.
– Geweld achter de voordeur pakken we aan. Het melden van huiselijk geweld maken we laagdrempeliger. Voor slachtoffers komt er meer opvangcapaciteit.

Overlast
– Overlast door jongeren, wordt aangepakt door de oorzaak aan te pakken. Namelijk betere voorzieningen die aansluiten bij de jongeren. Als ook het vroegtijdig opsporen van jongeren met minder perspectief.
– Een extra jongerenwerker helpt hier bij.
– We investeren door de extra jongerenwerker, meer boa’s en wijkagenten in de sociale infrastructuur van onze gemeente. Het JIT speelt daarbij een belangrijke rol als ook dat we bureau HALT vragen voor hun expertise en hun signalerende functie die ze nu al hebben door hun voorlichting op scholen en hun groepsaanpak in de wijken.
– Buurthuizen hebben daarbij een belangrijke rol. Daarom mag er niet nog meer bezuinigt worden op buurthuizen.

Uitbuiting
– We zijn alert op misstanden in huisvesting, onderbetaling, lange rijtijden en erbarmelijke werkomstandigheden van arbeidsmigranten. In samenwerking met arbeidsinspectie, justitie en vakbonden pakken we deze uitbuiting door malafide uitzendbureaus, werkgevers en huisjesmelkers keihard aan.
– Ook als arbeidsmigrant moet je in Doetinchem zeker kunnen zijn van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, goede huisvesting met gelijk loon voor gelijk werk. Daar maken we ons hard voor.
– We vragen daarnaast extra aandacht voor de toenemende wapenhandel en het wapenbezit in Doetinchem.
– We hebben oog voor misstanden in de prostitutie. Als vrouwen slachtoffer zijn van loverboys, mensenhandelaren of pooiers en tegen hun wil sekswerk verrichten, is dat meer dan verschrikkelijk. We pakken uitbuiting hiervan hard
aan en helpen de slachtoffers met traumaverwerking, opvang en een nieuwe start.
– Er komt een Save-haven voor sekswerkers, waar me met ervaringsdeskundigen en professionals in gesprek kunnen gaan. Dit om te
praten over hun ervaringen en de mogelijkheden tot het stoppen te kunnen bespreken.
– Op scholen en in het jongerenwerk blijven we in het bijzonder meisjes voorlichten over de gevaren van loverboys en in samenwerking met het onderwijs, de jeugdhulp en ouders grijpen we in geval van misbruik vroegtijdig in.

* Naar het onderzoek: Een veilige wijk, een veilig gevoel?(2010). RCM-Advies & Experian, in opdracht van
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).
** Naar het onderzoek: Wij in de wijk (2020). Movisie in opdracht van het ministerie van VWS. Gedownload
via https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2020-03/Wij-in-de-wijk.pdf
*** Naar het onderzoek: Wij in de wijk 2 (2020). Movisie in opdracht van het ministerie van VWS.
Gedownload via https://www.movisie.nl/publicatie/wij-wijk-2