Bas Eickhout bij Politiek Cultureel Café Piment

Door Redactie op 10 maart 2024

Zondagmiddag was Bas Eickhout te gast in Politiek Cultureel Café Piment in Amphion. Bas is sinds 2009 lid van het Europees Parlement voor GroenLinks. Hij is nu de lijsttrekker voor GroenLinks-PvdA tijdens de Europese Verkiezingen op 6 juni aanstaande.

Bas Eickhout is klimaatonderzoeker én politicus. Als wetenschapper schreef hij mee aan de klimaatrapporten van het IPCC, de VN-organisatie die klimaatverandering in kaart brengt. Die organisatie won in 2007 de Nobelprijs voor de Vrede. Maar een politieke omslag kwam er niet, de uitstoot van broeikasgassen bleef stijgen.

Daarom maakte Bas de overstap naar de politiek: ‘Voor verandering moet je zelf aan de knoppen zitten’. Als Europarlementariër werkte hij mee aan belangrijke successen. Denk aan de afschaffing van F-gassen – ook bekend als ‘superbroeikasgassen’ – en de Green Deal, een historisch pakket voor een klimaatneutraal Europa in 2050.

Toch is er meer nodig. Terwijl we bouwen aan een duurzame economie, maken mensen zich terecht zorgen of ze hun rekeningen nog wel kunnen betalen. Als het aan Bas ligt, moeten we de lasten veel eerlijker verdelen. In plaats van fossiele subsidies en miljardenmeevallers voor grote energiebedrijven, investeren we bijvoorbeeld in groene landbouw en de isolatie van huizen. Daar ligt volgens Bas de weg naar een hoopvolle toekomst voor Europa.

“Het is een grote eer om de Europese lijsttrekker van GroenLinks-PvdA te mogen zijn. In het Europees Parlement zijn we de afgelopen jaren al steeds nauwer gaan samenwerken. We hebben mooie resultaten geboekt en een rood-groene stempel gedrukt op verschillende Europese wetten.

Nu extreemrechts op de deur klopt, is het belangrijk om onze samenwerking verder te intensiveren. We moeten een voorbeeld zijn voor andere progressieve partijen in het Europees Parlement. Voor mij is het helder: linkse samenwerking is keihard nodig om ons progressieve geluid zo breed en zo sterk mogelijk in het Europees Parlement vertegenwoordigd te krijgen.

De afgelopen 15 jaar heb ik als Europarlementariër steeds de verbinding gezocht tussen groen en sociaal beleid. Klimaatverandering raakt de kwetsbaarste mensen het hardst en vraagt om beleid dat ambitieus én rechtvaardig is. De komende jaren wil ik me in het Europees Parlement blijven inzetten voor een groener en socialer Europa.”