Geld pinnen, maar waar?

Door Natasja Veldhuis op 20 juni 2022

Steeds vaker waren er berichten op social media te lezen over de frustratie van mensen over het pinnen, let wel het niet kunnen pinnen. Geen geld uit het automaat kunnen halen, storingen, geen bereikbare pinautomaten en ga zo maar door. Dit zorgt voor vele mensen voor frustratie, maar ook voor enorm veel ongemak en dat kan niet de bedoeling zijn! Wij, als PvdA Doetinchem, vinden hier ook iets van dus tijd om hier schriftelijke vragen over te stellen.

Zie hieronder onze vragen en de beantwoording:

1. Hoeveel werkende en actieve pinautomaten zijn er in gemeente Doetinchem Het aantal pinautomaten in de gemeente Doetinchem is terug te vinden op de website van Geldmaat via de locatiewijzer van Geldmaat: hieruit blijkt dat er 13 pinautomaten zijn, waarvan er 1 in Gaanderen, 1 in Wehl en 11 in Doetinchem. Ook de status voor wat betreft storingen is terug te vinden op deze website en zo kunnen gebruikers een alternatieve Geldmaat vinden die op dat moment geen storing heeft.
  2. Bent u het met ons eens dat contant geld opnemen voor iedereen mogelijk moet zijn? En dat we daar als gemeente een actievere rol in kunnen nemen? De gemeente heeft de zorg over de beschikbaarheid van contant geld gedeeld met Geldmaat en de vraag gesteld welke ontwikkelingen we vanuit Geldmaat mogen verwachten voor wat betreft (extra) automaten. Hierop is de reactie gekomen dat Geldmaat kiest voor een oplossing, die ook meteen de totale capaciteit in het centrum vergroot. Dit is de komst van een Geldmaatwinkel, met meerdere automaten voor zowel het opnemen als storten van biljetten. Ook komt er een automaat voor het zakelijk storten van verpakt geld. Het streven is deze locatie nog in 2022 te openen. Als gemeente zien we en pakken we een actievere rol.
  3. Erkent u ook dat er voor bepaalde doelgroepen contant geld wenselijker en enige haalbare betaalmiddel is, dus dat wij daar als gemeente in moeten voorzien? Wij erkennen dat bepaalde doelgroepen contant geld gebruiken om het op plekken uit te geven waar met de pin betalen niet mogelijk is. Bovendien is het voor sommige inwoners overzichtelijker om contant geld te hebben, bijvoorbeeld als leefgeld of omdat men niet kan internetbankieren of laaggeletterd is. We zien het niet als taak van de gemeente om in contant geld te voorzien. Wel zullen wij Geldmaat blijven aanspreken op de beschikbaarheid van contant geld. Wij willen dat de geldmaatwinkel (zie onder 2.) ook op korte termijn gerealiseerd kan worden.
  4. Kunnen wij als gemeente Doetinchem de opdracht geven meer geldautomaten te plaatsen welke 24 uur bereikbaar zijn, zodat we in deze behoefte blijven voldoen? Nee, wij kunnen daartoe geen opdracht geven. De Nederlandse Bank stelt de voorschriften voor de beschikbaarheid van geldautomaten. Wel blijven we in gesprek met Geldmaat en brengen wij onze zorgen over.
  5. Op welke manier gaan wij hierin als gemeente ruchtbaarheid aan geven, zodat mensen ook weten waar ze geld op kunnen halen? Maken we dan ook gebruik van onze mediakanalen? Wij zullen via onze kanalen verwijzen naar de website van Geldmaat. Daar is de meest actuele informatie beschikbaar over de status van de geldautomaten, zie de locatiewijzer van Geldmaat.
Natasja Veldhuis

Vanuit haar persoonlijke ervaring betrokken geraakt bij de politiek. Vond bij PvdA het meest herkenning, daar gaat het om iedereen ongeacht achtergrond. Die betrokkenheid is gegroeid tijdens de cursus politiek in actie. Zelf zegt zij ‘ik heb nog veel te leren’. Haar kracht is haar verfrissende kijk op de politiek en haar doelgerichtheid. Ze praat

Meer over Natasja Veldhuis