Rode Taart voor vrijwilligers van Zozijn.

Door Alex Stel op 23 januari 2024

Op donderdag 18 januari 2024 hebben wij (Alex Stel en Maarten op de Weegh) twee “Rode Taarten” bezorgd op Dagcentrum de Regenboog in Doetinchem. De Regenboog biedt dagbesteding aan voor mensen met een verstandelijke beperking.

De reden dat we De Regenboog bezochten heeft te maken met een gesprekje, dat een paar weken geleden met een van de vrijwilligers, Cor, was gevoerd. Cor vertelde vol enthousiasme over zijn vrijwilligerswerk bij de Regenboog en wij vonden dat zo’n mooi verhaal dat we besloten hebben om hem en een andere vrijwilliger, Gerrit, een “Rode Taart” aan te bieden.

Cor en Gerrit maken beiden al heel lang deel uit van een team van meerdere vrijwilligers en medewerkers bij Zozijn, die in een fijne beschermde omgeving, mensen een plezierige dagbeleving of besteding aanbieden. Dat wordt gedaan door het organiseren van allerlei activiteiten zoals;  wandelen, wassen, bakken, koken, snoezelen,  muziek maken, knutselen, paardrijden of zwemmen.

Er is een activiteit die ons erg opviel en dat is “De Stap”. Samen met een groep cliënten gaan de vrijwilligers daadwerkelijk naar buiten met een bolderkar. Er worden boodschappen gedaan, glas, flessen en blik in de wijk opgehaald,  folders rondgebracht en papier geprikt.

Bij deze activiteit snijdt het mes dus aan meerdere kanten; de cliënten komen buiten, zijn in beweging en hebben contact met bewoners en de buitenwereld. De bewoners van de wijk komen op een goede manier van hun afval en flessen af, en de wijk wordt schoon gehouden. Win, win, win!

Natuurlijk zijn er naast de twee in het zonnetje gezette vrijwilligers ook anderen die belangrijk en onmisbaar werk doen. Daarom moeten we ervoor zorgen dat dit werk wordt voorgezet, ook in periodes dat er misschien minder vrijwilligers of medewerkers aanwezig kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld in de vakantieperiodes, bij ziekte of zwangerschapsverlof.

Wij als PvdA doen dan ook, bij deze, een oproep aan iedereen die het leuk en belangrijk vindt om anderen te helpen. Meld je aan als vrijwilliger!

Ken je zelf iemand die wat jou betreft een ook een Rode Taart verdient, neem dan contact op met de PvdA Doetinchem via ons contactformulier. En misschien staan we binnenkort bij jou, of bij iemand die dat volgens jou verdient, voor de deur met een heerlijke Rode Taart van Bakkerij Kaspers.

Click op de afbeelding voor vergroting.

Alex Stel

Mijn naam is Alex Stel, ben 62 jaar en woon met veel tevredenheid met mijn partner in de wijk De Huet in Doetinchem. Na mijn opleiding tot leraar basisonderwijs en militaire dienstplicht ben ik in de financiële wereld terecht gekomen en heb daar vele jaren gewerkt. Gedurende de laatste jaren daarvan bemerkte ik dat ik

Meer over Alex Stel