Doetinchems bestuur
Openheid en vernieuwing. Dat zijn wat ons betreft de kernwoorden voor het Doetinchemse bestuur van MORGEN! We zorgen met gerichte maatregelen voor openheid en transparantie. Maken het, naast ons omarmde idee van de Ideeënmarkt, op nog meer manieren mogelijk voor inwoners om mee te doen. Daarnaast zetten we de gemeenteraad in positie, zodat we nog meer streven naar een echt duaal stelsel van macht en tegenmacht.Openheid
– We gaan iedere schijn van achterkamertjes politiek tegen. We schaffen daarom oa het coalitieoverleg af en openbaren alle besluitenlijsten.
– Er komt geen dichtgetimmerd coalitieakkoord, en maken zo meer ruimte voor vrije onderwerpen en eigen inbreng. Partijen vinden elkaar op gezamenlijke visie, en dus geen verstandshuwelijk.
– Inspraak en betrokkenheid bij de besluitvorming zijn belangrijk. Daarom is alle informatie die mensen opvragen in principe openbaar.
– Als inwoners en/of journalisten een WOB-verzoek doen, wordt dit altijd binnen de wettelijke termijn behandeld.
– De gemeenteraad krijgt jaarlijks een overzicht van de WOB-verzoeken en de wijze van afhandeling.
– De gemeenteraad krijgt jaarlijks een overzicht van alle rechtszaken die er tegen en door de gemeente zijn gevoerd met burgers en belanghebbenden met de uitspraak en wijze van afhandeling.
– De gemeentelijke ombudsman krijgt een sterke positie in zijn/haar uitspraken en adviezen.
– De uitspraken van de bezwarencommissie worden nu nog vaak door de gemeente naast zich neergelegd. De uitspraak krijgt een meer bindend karakter en als de gemeente de uitspraak naast zich neerlegt wijst het de betrokkene altijd op de vervolgstappen en ondersteund deze in de vervolgstappen.
De mens weer centraal
– Binnen 2 weken heeft iedereen antwoord die een brief of vraag stuurt naar de gemeente.
– Standaard wordt in het (digitaal) briefpapier van ambtenaren en wethouders deze reactietermijn vermeld en er wordt verwezen naar het nieuw op te starten meldpunt, voor als men toch geen reactie krijgt.
– Dit betekent ook dat politiek en ambtenaren extra geschoold worden.
– Anoniem solliciteren wordt de norm in de gemeente Doetinchem.
– Verder werken we er actief aan het personeel van de gemeentelijke
organisatie een afspiegeling te laten zijn van Doetinchemse maatschappij.
– We kiezen voor minder wethouders. Van nu 6 naar straks 4 wethouders.
– Bij met name sociale vraagstukken, kijken we vooral naar wat er nodig is en
niet naar hoeveel geld we er voor krijgen vanuit de centrale overheid.
Bewoners initiatieven
– Inwoners krijgen de mogelijkheid om een onderwerp op de raadsagenda te zetten. Voor dit burgerinitiatief moeten ze 500 (Doetinchemse) handtekeningen verzamelen voor een idee op wijkniveau en 1000 handtekeningen voor een idee op gemeenteniveau.
– Initiatieven van inwoners steunen we alleen als ze breed gedragen worden. We willen voorkomen dat een mondige minderheid ten koste van een grote groep inwoners met gemeenschapsgeld haar zin doordrijft.
– We richten weer een jongerenraad op.
– We onderzoeken naar de mogelijkheden voor meer inspraak, zoals bijvoorbeeld een e-democracy.
– We moedigen initiatieven van inwoners, die de sociale cohesie in een buurt of dorp vergroten, de leefomgeving vergroenen of energievoorziening verduurzamen, aan. Daarom verankeren we buurtrechten, zoals het ‘right to challenge’ en ‘right to plan’ , in onze lokale verordeningen.
– Bij elk project brengen we in kaart wat de actoren zijn, zowel burgers, ondernemers, studenten, etc. Deze brengen we als gemeente samen.
Een sterke gemeenteraad
– De gemeenteraad heeft te weinig zicht op overheids-bv’s. Hierdoor kunnen we moeilijk controleren en sturen bij belangrijke taken (onderhoud van de wijk en wegen, zorg, sport etc). We zien dit als niet wenselijk en willen de raad meer grip geven.
– Om grip te krijgen op gemeenschappelijke regelingen nemen we naast cijfermatige doelen ook kwalitatieve doelen op in de begroting. De gemeenteraad toetst jaarlijks of en in hoeverre deze doelen gehaald worden.
– We kiezen ervoor om spreektijd in de gemeenteraad afhankelijk te maken van fractiegrootte. Partijen mogen er wel voor kiezen gezamenlijk het woord te voeren, wat de spreektijd natuurlijk vergroot. Dit om recht te doen aan het aantal stemmen dat een partij vertegenwoordigd alsook om samenwerking te stimuleren.
Financiën
– We onderzoeken of we de gemeentelijke belastingen inkomensafhankelijk en ook vermogensafhankelijk kunnen maken. Zo maken we de belastingen eerlijker en voorkomen we ook dat er een armoedeval is voor mensen die door een kleine stijging van hun inkomen net niet meer in aanmerking komen voor kwijtschelding van de belastingen.
– Als het sociale karakter van onze gemeente onder druk komt te staan door Rijks afwegingen, trekken we meer geld uit voor zorg aan onze inwoners die het nodig hebben.
– Prioriteit moet liggen bij investering in mensen (de zachte kant) en minder in het fysieke domein.
– Het financiële beleid moet erop gericht zijn om een structureel gezonde financiële positie te hebben, verantwoord met risico’s om te gaan en tegelijkertijd niet de boel op slot te zetten zodat niet meer kan worden geïnvesteerd in onze gemeente.