Verkeer, openbaar vervoer & parkeren
Infrastructuur en openbaar vervoer.
– Er komt een klimaat-abonnement voor het openbaar vervoer in de Achterhoek. De drempel en vooral het financiële omslagpunt om de auto te laten staan wordt daarbij veel lager. Zo geven wij echt invulling aan onze klimaatambities.
– Geen ondertunneling van de Europaweg. Zolang de provincie niet het overgrote deel betaald van de ondertunneling van het spoor bij de Europaweg, kiezen wij ervoor geen tientallen miljoenen te investeren voor het behalen van een marginale tijdswinst. We stoppen dan nu ook met zinloze onderzoeken hiertoe en laten één van de belangrijkste verkeersaders van Doetinchem na vele opbrekingen nu eindelijk met rust.
– Een betere doorstroom bij het kruispunt bij het station is wat ons betreft een veel logischer alternatief. Dit kan meegenomen worden in het Masterplan Stationsgebied.
– Ook ons openbaar vervoersnetwerk versterken we om deze reden.
– Nieuwe wijken nemen we daarom ook standaard op in het openbaar vervoersnetwerk.
Parkeren
– Het parkeerbedrijf brengen we onder in het Binnenstadbedrijf. Na een transitiefase, zijn zij dus ook verantwoordelijk voor het resultaat hiervan. Één van de uitgangspunten hierbij is een vermindering van de parkeertarieven.
Tankstations en laadstation
– We willen ons grondstoffenbeleid actualiseren. Daarbij komt de focus te liggen op minder fossiele brandstoffen en meer duurzame brandstoffen, zoals elektriciteit en waterstof.
– We gaan meer elektrische laadpalen voor auto’s plaatsen, dit is in onze gemeente ver beneden het landelijk gemiddelde.
– Ook voor elektrische fietsen komen er speciale oplaadpunten.
– Tankstations en andere (mogelijk) vervuilende bedrijven horen niet in of naast natuur. Als gemeente maken we duidelijk beleid hier op, om de schaarse kwetsbare natuur die we hebben, te beschermen.
Aandacht voor fietsers en voetgangers
– In ons verkeerscirculatie-plan komt de focus te liggen op fietsers en voetgangers. De veiligheid, bereikbaarheid en doorlooptijd van deze beide groepen krijgen prioriteit boven die van gemotoriseerd verkeer.
– In overleg met het Binnenstadbedrijf, omwonenden en de Doetinchemse Fietsersbond kijken hoe we de binnenstad meer fiets vriendelijk kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan het uitbreiden van de fietsparkeerplaats achter de Hema en ook de uitbreiding van de fietsparkeerplaats bij de Albert Heijn aan de Bardetplaats.
– Ook onze invalswegen maken we aantrekkelijker voor fietsers. Dit door bijvoorbeeld kunstroutes, of routes langs Oude IJssel.
– We maken op de Kruisbergseweg een veiligere oversteek. Dit zodat er fietsers meer gedwongen worden over te steken en er dus minder onveilige situaties ontstaan.
– We kiezen er voor om meer wegen in te richten als 30-km zones. Dit niet alleen met borden, maar ook qua uiterlijk. *
– We kiezen voor minder asfalt en meer klinkers. *
– Groene verkeersremmers, maar zonder laanwerking. *
– Hoofdwegen en duidelijke verkeersaders binnen de bebouwde kom blijven 50-km. Zo zorgen we dat daar de auto-intensiteit het hoogst is. Dit omdat het ongevallenrisico relatief gezien afneemt met de auto-intensiteit. *
– Bij een boete voor het niet voeren van lichten op de fiets wordt direct ook een voor- en achterlicht op batterijen meegegeven. Dit zodat de fietser hierna direct zichtbaar en dus veiliger zijn of haar weg kan vervolgen.
– Voetgangersoversteekplaatsen op 50-km wegen worden zoveel als kan beschermde oversteekplaatsen. **
– We willen voetgangersoversteekplaatsen herkenbaarder maken. Hier is namelijk volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) veel winst te halen. **
– Uit onderzoek blijkt dat in ongeveer de helft van de valincidenten op straat, de wegbeheerder nalatig is. Onderhoud qua losliggende tegels, kuilen, etc heeft daarbij prioriteit om alle voorzieningen goed bereikbaar voor iedereen te houden.**
– Door de verkeerssituatie in de IJsselstraat aan te passen, zorgen we er voor dat de 30-km zone en het vrachtwagenverbod beter gewaarborgd en gehandhaafd kan worden.
* Naar het onderzoek: Het nieuwe 30; Uitkomsten data-analyse drukke 30-wegen (2020). Rico Andriesse Goudappel Coffeng, Hans Godefrooij DTV Consultant, in opdracht van 15 gemeenten en 1 stadsregio.
** Naar het onderzoek: Voetgangersveiligheid, Verkenning van onveiligheid, oorzaken en beleidsmogelijkheden (2020). Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, In opdracht van Rijkswaterstaat Water Verkeer en Leefomgeving.