Anjerperk voor veteranen

Door Maarten op de Weegh op 26 juni 2021

Afgelopen zaterdag was het Nationale Veteranendag. Op initiatief van de Partij van de Arbeid stemde de voltallige gemeenteraad  van Doetinchem voor de komst van een Witte Anjer Perkje, het symbool als waardering voor onze veteranen.

In 2005 is de Witte Anjer in Nederland geïntroduceerd als uiting van waardering voor Nederlandse veteranen. In juni 2019 legde de gemeente Leeuwarden als eerste gemeente in Nederland een Witte Anjer Perkje aan, om hun veteranen te eren en te waarderen. En nu is Doetinchem straks de eerste gemeente in deze regio met een speciaal Anjer Perk. Dit speciale perk bloeit in de dagen en weken voorafgaand aan, en na de Nederlandse Veteranendag.

Jan Wolters, voorzitter van Stichting Veteranen Oost Nederland (SVON) was blij verrast toen Jose Teunissen en Maarten op de Weegh (PvdA Doetinchem) afgelopen zaterdag met een bos witte anjers de stichting het goede nieuws kwamen vertellen. “We zijn zelf al een flinke tijd bezig om dit in verschillende gemeenten in de regio te realiseren. We hebben hierover echt goed contact met onder andere de burgemeester. Maar we liepen helaas tegen een bureaucratische muur aan. Daarom is het des te mooier dat nu ook de burgemeester het mandaat en de opdracht krijgt uit de raad.”

José Teunissen, fractie-volger bij de PvdA Doetinchem en zelf moeder van een dochter die op uitzending is geweest, heeft eerder zonder succes in de Gemeente Bronckhorst een perk proberen te regelen. “Ik ben erg blij dat we met deze kleine moeite een groot gebaar kunnen maken naar deze mannen en vrouwen. Waar woorden soms nog niet kunnen beschrijven hoe het was, kan een krachtig beeld en dus warm signaal uit de samenleving veteranen helpen.”

Tijdens de gemeenteraad werd er nog de suggesties gedaan door Pieter Herngreen (D66), om ook kinderen en scholen te betrekken in het onderhoud. Jan Wolters zegt hierover: “We zijn erg blij met deze suggestie, die trouwens overgenomen werd door de burgemeester. Zo blijft er ook binding tussen de generaties en kunnen wij onze verhalen blijven vertellen.”

In verband met corona zijn de voorgenomen activiteiten op het marktplein voor het gemeentehuis verplaats naar zaterdag 25 september dit jaar.

José Teunissen overhandigt Jan Wolters een bos anjers
(foto PvdA Doetinchem).
Maarten op de Weegh

Maarten op de Weegh is fractievoorzitter en lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daarnaast zit hij in het bestuur van de Voedselbank in Doetinchem, is betrokken bij tal van projecten om minima in Doetinchem te helpen, werkt in de GGZ en is vader van 2 prachtige dochters. Maar bovenal is hij ontzettend gepassioneerd. Maarten heeft zich