Handreiking

Door Maarten op de Weegh op 21 december 2021

De fractie van de PvdA vraagt in een brief aan het Doetinchems college om met wat concrete maatregelen perspectief en hoop te bieden aan de ondernemers en de inwoners van onze gemeente die door deze recente lockdown zwaar getroffen worden.

Doetinchem, 19 december 2021,

Geacht College,

Beste Mark, Ingrid, Hans, Jorik, Rens, Frans, Henk,

We merken in ons netwerk, zowel bij de bedrijven als bij de mensen thuis, dat de rek  er bijna uit is. De nieuwe maatregelen komen bij iedereen hard aan. Men heeft  vragen, zit met de handen in het haar of wordt er zelfs wanhopig van.

Tijdens het begin van deze pandemie zagen we de burgemeester regelmatig een  videoboodschap geven. Omdat dit erg gewaardeerd werd, is ons voorstel dan ook  dit weer op te pakken. Zo geven we de mensen weer wat hoop.

Hoop geven doe je wat ons betreft niet alleen met warme woorden, maar ook met  concreet perspectief. Daarom willen wij hieronder een aantal suggesties doen voor  maatregelen die we als gemeente concreet zouden moeten nemen, om dit  perspectief te bieden. Richting ondernemers zouden wij graag het volgende zien:

Zorg voor een tijdelijke ontheffing van het autoverbod in het centrum. Dit  zodat de bezorgers van de ondernemers (horeca en detail) voor de deur  kunnen laden en lossen en niet onnodig veel tijd kwijt zijn.

Maak het ook mogelijk voor alle ondernemers in Doetinchem om uitstel te  krijgen voor de lokale heffingen. Geef hierbij niet aan, dat maatwerk mogelijk  is, maar geef publiekelijk aan dat dit voor iedere ondernemer mogelijk is.

Scheld de terrasgelden voor het eerste kwartaal van 2022 kwijt. De horeca zal  namelijk door de eerdere maatregelen en deze nieuwe lockdown het hardst  getroffen worden.

Ga daarnaast, nog meer dan nu, het gesprek aan met de ondernemers.  Waar is behoefte aan? Waar kunnen we ondersteunen? Maar nog  belangrijker; hoe gaat het nu eigenlijk met ze?

Deze maatregelen moet je in onze ogen zo snel mogelijk kenbaar maken. Vandaar  dat we ook niet wachten met deze oproep tot de gemeenteraad van donderdag.  We snappen dat zorgvuldigheid belangrijk is, echter langer wachten met hoop en  perspectief kan sommigen net het laatste zetje geven.

Ook buiten de ondernemers groeit de onrust. Mensen met kinderen vragen zich  hardop af hoe ze de dagen door moeten komen zonder scholen en de  ondersteuning van opa en oma. Ouderen zien hun cirkel nóg kleiner worden en ook  jongeren verliezen hun uitlaatklep en hun sociale contacten. Dus buiten de  ondernemers is het belangrijk dat er ook voor hen allen hoop en perspectief is.

Zet extra in op de bestrijding van eenzaamheid. Zowel onder ouderen als  onder jongeren.

Ga samen zitten met ondernemers, maatschappelijke organisaties, sport-ID,  buurtplein, jongerenwerkers etc om tot creatieve (online) activiteiten te  komen in deze periode. Denk aan een online-voorleesuurtje,

lunchwandelingen, wekelijkse challenges voor jongeren, bootcamp voor

kinderen, het gratis beschikbaar maken van wandelroutes in de regio, online  spelletjesmiddag etc.

Bied niet alleen een platform aan voor dit overleg, maar faciliteer dit ook  door geld vrij te maken (corona-gelden) en ondersteun waar kan in de PR. Nu het ook weer kouder wordt; Zorg voor meer opvangplekken voor  daklozen, ook overdag. Dit met de mogelijkheid tot gescheiden leven en  slapen.

We vragen ook extra aandacht voor sekswerkers. Zij mogen officieel met de  nieuwe maatregelen niet werken, echter achten wij de kans groot dat zij nu  de illegaliteit in worden gedwongen. Een goed financieel vangnet is daarbij  essentieel en extra nauw contact door professionals en ervaringsdeskundigen.

Wij zijn zelf ook niet de partij die bij de pakken neer gaat zetten, maar steken de  handen geregeld uit de mouwen. We heten niet voor niets Partij van de Arbeid. Door onze huidige projecten zoals het ronddelen van cadeaupakketten, de  wensenboom en het Grootste Kerstdiner geven we hier als persoon en als partij  invulling aan. Dit gaan we komende periode intensiveren en uitbreiden met nieuwe  activiteiten om ook als partij wat van deze hoop te mogen geven.

Onze vraag aan jullie is dan ook deze brief te zien als handreiking en oproep om ook  als gemeente deze hoop concreet te maken. Zie het dus als onze welwillendheid om  ook hierin verantwoordelijkheid te nemen en maak gebruik van ons netwerk,  creativiteit en ervaring.

We wensen jullie veel sterkte en wijsheid toe in de periode die voorligt. Zoals altijd  staan we open voor gesprek over de te nemen maatregelen en zien dus ook graag  een reactie tegemoet.

Maarten op de Weegh, Govert-Jan Pontier, Marianne Kock, Ercan Koçyiğit & Jose  Teunissen.

Maarten op de Weegh

Maarten op de Weegh is fractievoorzitter en lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daarnaast zit hij in het bestuur van de Voedselbank in Doetinchem, is betrokken bij tal van projecten om minima in Doetinchem te helpen, werkt in de GGZ en is vader van 2 prachtige dochters. Maar bovenal is hij ontzettend gepassioneerd. Maarten heeft zich

Meer over Maarten op de Weegh