Ledendemocratie van onderaf

Door Redactie op 28 september 2019

Zaterdag 28 september kwamen ongeveer 30 PvdA leden uit de regio en ver daarbuiten bijeen in het Rode Kafé te Doetinchem voor een werkconferentie over “ledendemocratie van onderop”. Dit georganiseerd door de “Het Rode Nest” een onafhankelijke denk- en ontwikkeltank van PvdA leden uit diverse afdelingen.

Als actief PvdA lid van de afdeling Doetinchem was ik hierbij aanwezig. Hoe betrekken we meer leden bij de vereniging, bij besluitvorming in de afdeling/fractie/gewest en bij de landelijke politiek. De politieke ledenraad en het congres bieden vaak onvoldoende mogelijkheden voor inhoudelijke politieke discussie. Ook worden deze discussies meestal rondom de verkiezingen georganiseerd (verkiezingsprogramma en kandidatenlijst). Met name de laatste jaren zijn er veel leden in onze afdeling die hun interesse voor de partij en haar activiteiten hebben verloren.

De avond voorafgaand aan deze werkconferentie was er in het Rode Kafé een bijeenkomst met Agnes Jongerius, waarvoor ruim 3000 leden waren uitgenodigd. Ook de regionale media hadden aandacht geschonken aan deze bijeenkomst. Toch kwamen er slechts 14 leden opdagen. Ledenvergaderingen worden slecht bezocht en ook voor tussentijdse campagneactiviteiten (in het kader van de permanente campagne) zijn maar weinig leden actief te krijgen.

De leden van het Rode Nest vertelde over de mogelijkheden van een digitaal ledenpanel. Een tool om leden te vragen over zaken die hen bezighouden. Dit kan gaan over zaken binnen de gemeente/afdeling, regio of die landelijk spelen. Dit zijn vragen die aan bepaalde criteria moeten voldoen (objectief, eenvoudig, goed te beantwoorden en specifiek). Ook moet er altijd een terugkoppeling gaan plaatsvinden van de uitkomsten. Liefst fysiek (bijvoorbeeld een ledenvergadering) en dat men met de uitkomsten serieus neemt en hiermee aan de slag gaat. Leden voelen zich dan serieus genomen en zijn dan bereid om mee te doen bij volgende ledenpanels.

Leden van het Rode Nest helpen de afdeling bij het opzetten, uitvoeren en het verwerken van een ledenpanel. Een zeer interessante dag en ik denk dat we als afdeling deze “tool” moeten aanpakken om deze weer bruisend te krijgen.

Een verslag van Tom Couwenhoven en Wieke Kluft kunt u hier downloaden.