Drie voorstellen om energie-armoede tegen te gaan

Door Maarten op de Weegh op 7 maart 2022

Door de situatie in Oekraïne en de spanningen met Rusland wordt de roep om niet afhankelijk te zijn van Russisch gas groter en wordt het nog belangrijker om vaart te maken met verduurzamen. Echter, nu al heeft 10% van de huishoudens in Nederland een te hoge energierekening ten opzichte van hun inkomen. Zij hebben moeite met het betalen van de energierekening en geen ruimte om te investeren in besparingen. In Doetinchem zou dit gaan om bijna 2700 huishoudens die te maken hebben met deze energiearmoede.

Er zijn mensen wiens energieleverancier de afgelopen maanden failliet is gegaan, die dus noodgedwongen over moesten stappen tegen hogere tarieven, en ook veel mensen die geadviseerd werd 2 maanden terug niet hun tarieven vast te zetten, omdat “de energieprijzen toch echt wel weer gingen dalen”. Door de alsmaar stijgende prijzen van gas en elektra zal het percentage huishoudens in Doetinchem die moeite heeft de energierekening te betalen alleen maar groter worden. De situatie in Oekraïne is daardoor voor steeds meer huishoudens direct voelbaar in hun portemonnee. Hierdoor horen we steeds vaker dat mensen moeten kiezen tussen kou of honger.

Daarom dat ik het college wil vragen om wat vreemds te doen in verkiezingstijd. Ik wil u namelijk vragen om over het spreekwoordelijke graf heen te regeren. Namens de PvdA Doetinchem vraag ik een 3-tal maatregelen zo snel mogelijk tot uitvoer te brengen. Als we namelijk wachten tot na de verkiezingen duurt het te lang. Nu is het nog koud, de verwarming staat te loeien en het is nu nog vroeg donker. Dus in deze maanden kunnen we nog het grootste verschil maken.

• Éénmalige tegemoetkoming van €200 via de bijzondere bijstand.

Vanaf december weten we al dat dit er vanuit de overheid aankomt. We hebben de financiële reserves, we weten om wie het gaat, dus keer deze éénmalige tegemoetkoming nog deze maand uit.

We weten dat er ook andere groepen in aanmerking komen – waaronder IOW-gerechtigden, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen – maar niet automatisch in uw systeem staan. Laat hen zich melden bij de gemeente en geef dus ook bekendheid aan deze éénmalige tegemoetkoming. Maar dus het belangrijkste, keer deze tegemoetkoming alvast uit, want de hoge energierekening ligt nu al op de mat.

• Isolatiemaatregelen woningen kwetsbare huishoudens

Het kabinet heeft 150 miljoen euro beschikbaar gesteld om kwetsbare huishoudens met een hoge energierekening en/of een slecht geïsoleerde woning te ondersteunen met isolatiemaatregelen. Hiervan wordt de gemeente uitvoerder.

Start alvast. Maak een plan welke huishoudens in aanmerking komen, zet uit waar u de snelste winst kunt behalen qua energie- en gasverbruik en bespreek alvast met bijvoorbeeld De Naobers hoe en wanneer dit zo snel mogelijk tot uitvoer gebracht kan worden.

• Energiebox voor huiseigenaren en huurders

In het besparen van energie zit 40% van onze opgave voor 2030. Door een energiebox beschikbaar te stellen voor huiseigenaren met een WOZ-waarde van maximaal €225.000 en voor huurders geven we hier ook concreet invulling aan. Het plaatsen van onder andere tochtstrips, radiatorfolie en het vervangen van gloeilampen zie je direct terug in je verbruik.

Doordat we in ons systeem de WOZ-waarde van huizen kunnen opzoeken en we weten wie er in een huurwoning zitten, kunnen we heel gericht deze mensen benaderen. Procentueel gezien lopen de mensen in goedkopere woningen en huurhuizen namelijk een groter risico om ten prooi te vallen aan energiearmoede. Met deze box, kunnen ook zij nu al beginnen met besparen.

Landelijk komt er natuurlijk de belastingkorting op de energierekening van €230 aan en het belastingtarief op energie gaat omlaag. Dit is meer dan welkom, maar lokaal zullen we vooral de grote slagen moeten maken. De hoge prijzen van gas en elektra zorgen ervoor dat we nu in actie moeten komen. En daar vragen we dan ook om. Kom nu in actie. (1) Betaal de éénmalige tegemoetkoming van €200,- uit, (2) maak een start met isolatie van woningen en (3) laat zoveel mogelijk mensen besparen met de energiebox.

Maarten op de Weegh

Maarten op de Weegh is fractievoorzitter en lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daarnaast zit hij in het bestuur van de Voedselbank in Doetinchem, is betrokken bij tal van projecten om minima in Doetinchem te helpen, werkt in de GGZ en is vader van 2 prachtige dochters. Maar bovenal is hij ontzettend gepassioneerd. Maarten heeft zich

Meer over Maarten op de Weegh