Werken en ontwikkelen
Krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzende samenleving en een veranderende economie. Niet voor niets heten wij Partij van de Arbeid. Een onderwerp wat inhaakt op veel gebieden. Dus hoe krijgen we meer werkgelegenheid, de reden waarom mensen naar Doetinchem willen. Denk bijvoorbeeld maar aan (hoger)onderwijs, mensen in de bijstand en een bruisende binnenstad. Omdat we steeds meer verduurzamen en vergroenen zien we daar als PvdA met name kansen, waar we als gemeente op in moeten spelen. Immers, dit is het werk van MORGEN!Doetinchem helpt naar werk
– We creëren 50 basisbanen voor mensen in de bijstand. Deze mensen, met een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt, komen in dienst bij de gemeente. Zie onderaan dit hoofdstuk voor de uitwerking
– We starten het Project Schakelkans voor 50 mensen in de bijstand met een iets grotere kans op werk. Zo creëren we speciaal voor mensen die vaak heen en weer hoppen tussen tijdelijk werk en de bijstand kansen op vast werk.
– Als iemand om welke reden dan ook niet de stap naar betaald werk kan zetten, is het streven dat ook hij of zij naar eigen vermogen zo veel mogelijk participeert. Vrijwilligerswerk of zinvolle dagbesteding kan daarbij als waardevol alternatief gelden.
– De Bijstand voor zelfstandigen (bbz) moet aantrekkelijker worden. Dit zorgt namelijk voor de meest duurzame uitstroom.
– Mantelzorgers worden onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld van de sollicitatieplicht.
– Ook doelgroepen register 3 stellen we vrij van sollicitatieplicht.
– Daarnaast is er extra aandacht voor statushouders in de bijstand. We zorgen dat de ondersteuning meer op maat is.
– Er komt een intensievere samenwerking tussen Laborijn, Buurtplein en Bureau voor Financiële Ondersteuning. Als er namelijk bij Laborijn onderliggende problemen worden gesignaleerd (schulden, scheiding, mentale problematiek), worden die eerst opgelost.
– Er komt een automatische koppeling van alle ondersteuningsmaatregelen (automatisering). Dus als je een uitkering aanvraagt worden direct de andere regelingen waarvoor je in aanmerking komt aangevraagd.
– Anoniem solliciteren wordt de norm bij de gemeente.
– De pilot Parttime Werken in de Bijstand, gaan we structureel inbedden.
– We houden nauw contact met de mensen die tijdens de coronacrisis een TOZO-aanvraag hebben gedaan.
Werkgelegenheid en de energietransitie
– Mensen die getroffen zijn door de coronacrisis en onvoldoende of niet passende scholing hebben willen wij helpen met omscholing voor duurzaam en waardevol werk in bijvoorbeeld de energietransitie.
– Samen met het Graafschap College en het bedrijfsleven zetten we een opleiding op voor dit terrein waar nu en in de toekomst veel baanperspectief is. Hier kunnen onze jongeren een praktische opleiding volgen, hun kansen op betaald werk vergroten en bijdragen aan de verduurzaming van onze gemeente.
– We zetten energiecoaches in voor de verduurzaming in onze gemeente. Dit zijn publieke banen (basisbanen). We leiden energiecoaches op om samen met hun buurt uitvoering aan de verduurzaming van hun eigen huis en buurt te geven. Zo snijdt het mes aan twee kanten: banen voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt en energiecoaches voor de wijk;
Onderwijs hoofdstad van de Achterhoek
– Samen met het Graafschap College en de HAN gaan we zorgen dat er van meerdere opleidingen dependances komen in Doetinchem. Dit gericht op werk wat hier in de regio voorhanden is. Dus zorg, onderwijs, financiële dienstverlening en industrie.
– Door te zorgen voor gunstige stagevoorwaarden samen met de ondernemers bedden we dit ook in en trekken we mogelijk ook andere studenten.
– Omdat BBL-studenten relatief moeilijker aan een stageplaats komen dan BOLstudenten stimuleren we dit bij het Doetinchemse bedrijfsleven. Dit door meer bekendheid te geven aan bestaande (landelijke) regelingen die er zijn.
– De ligging van Doetinchem tussen drie HBO-instellingen (Arnhem, Deventer en over de grens) moet beter benut worden, initiatieven die Doetinchem als woonstad voor HBO-studenten ondersteunen, verdienen onze steun.
– Het primair onderwijs is één van dé plekken om achterstanden en problemen in de opvoeding van kinderen te kunnen signaleren en is dus cruciaal in preventieve zin. De inzet van buurtcoaches op alle basisscholen in Doetinchem moet worden verruimd;
– Door nu écht de budgetten te ontschotten voor kinderen, zorg je dat er 1 plan komt voor een kind voor zowel op school als thuis. Gemeente is regievoerder voor de afstemming tussen ouders, school en hulpverleners en draagt dus ook zorg voor 1 plan.
– Passend onderwijs moet minder bureaucratisch worden georganiseerd zodat ruimte ontstaat voor kinderen op gewone scholen mee te doen. Voor kinderen die het anders echt niet redden blijft er goed speciaal onderwijs, met kleine groepen en goede begeleiding.
– We vinden het onacceptabel dat kinderen ouder dan 8 jaar nog geen zwemdiploma hebben. We begrijpen de terughoudendheid van scholen
maar vragen hen hier regie te pakken en met uitvoerende partij Rozengaarde te garanderen dat ieder kind tijdig een zwemdiploma heeft.
Ook de Zwembond benaderen we hiervoor. De gemeente doet boter bij de vis en maakt hier geld voor vrij.
– Om scholen hier langzaam aan te laten wennen, beginnen we met een pilot van één school nabij het zwembad, om vervolgens één of meerdere scholen te benaderen wat verder weg. Dit zodat ook het vervoerscomponent goed ervaren kan worden.
Stimuleren van economie en binnenstad
– Er komt een Binnenstads-distributiecentrum waar vervoerders en leveranciers hun lading bestemd voor de binnenstad lossen. Vanuit hier worden de goederen met schone voertuigen naar de binnenstad gebracht. Zo minimaliseren we de verkeersstroom naar de binnenstad, wat zorgt voor minder vervuiling, betere verkeersveiligheid en een aantrekkelijker winkelgebied. Onze grote voorkeur heeft het hier een sociale samenwerking van te maken, met partners zoals Laborijn en de Stadskamer.
– Het parkeerbedrijf brengen we onder in het Binnenstadbedrijf. Na een transitiefase zijn zij dus ook verantwoordelijk voor het resultaat hiervan.
– Daarnaast geven we het Binnenstadbedrijf meer mandaat. We spreken duidelijkere kaders af waarbinnen zij vrij mogen bewegen. Daarnaast spreken we concrete en toetsbare doelen af, zodat we het resultaat beter kunnen monitoren.
– Bij meer mandaat hoort ook dat we meer budget hier voor vrij maken, immers dat verdient zichzelf ook weer terug.
– Ook burgers krijgen een plek in het Binnenstadbedrijf. Dit in de vorm van advies en meedenken.
– Er komt ook een aparte tak binnen het binnenstadbedrijf voor City-marketing.
– Meer ruimte voor particulier initiatief in de binnenstad (evenementen);
– We maken de binnenstad meer kindvriendelijk, met onder andere speeltoestellen.
– Pop-up stores zijn een goede manier om leegstand tegen te gaan maar mogen geen cosmetisch einddoel zijn. De gemeente gaat in overleg met ondernemers en vastgoedeigenaren om de drempel van hoge huren in de binnenstad voor startende ondernemers weg te nemen. De centrummakelaar moet daadwerkelijk ruimte krijgen om het verschil te maken;
– We onderzoeken de haalbaarheid van een fonds voor het opkopen van panden van vastgoedeigenaren zonder binding met Doetinchem. Ons idee zou dan zijn, de uitvoer hiervan bij het binnenstadbedrijf onder te brengen.
– We willen stimuleren dat er ook meer mensen uit Duitsland onze binnenstad weten te vinden. Met gericht reclame, passende marketing en eventuele Duitse bewijzering en/of plattegronden zorgen we ervoor dat zij zich ook in onze binnenstad welkom voelen. Deze taak leggen we bij het Binnenstadbedrijf.
– Voortzetting van de energie en ambities van het Aanvalsplan Binnenstad. Focus moet echter komen te liggen op projecten die de economische kracht en de culturele aantrekkingskracht van de binnenstad vergroten. Aandacht voor cofinanciering van de plannen blijft aan de orde;
– We sluiten aan bij het project “verduurzamen bedrijventerreinen van VNO/NCV. In samenspraak met ondernemers, gemeente en provincie kijken we hoe we een prettige leef en werkomgeving kunnen creëren. Hier komen concrete opgaven uit waar alle partijen mee aan de slag gaan.
– Door ook budget vrij te maken per Bedrijventerrein, waarbij ook bedrijven inleggen en subsidie vanuit provincie en landelijk is er ook budget voor concrete plannen uit deze opgave.
– Groene ondernemers stimuleren we extra in door de “Groene Helden Prijs”. Zo wordt Groen ondernemen gestimuleerd.
Mensen met schulden en mensen in armoede
– Om jongeren met schulden sneller schuldenvrij te laten zijn, komt er een fonds
voor het overnemen van kleine schulden, zodat er nog maar 1 schuldeiser is
en schulden niet snel meer oplopen. Daarnaast breiden we het
Doorbraakfonds uit.
– Schuldsanering naar 2 jaar, en eerder opstarten van de schuldsanering. De
instroomprocedure naar de schuldsanering is nu vaak taai en ingewikkeld.
Door deze te verkorten en de schulden op ons te nemen, kan er eerder
gestart worden met afbetalen, waardoor schulden sneller afnemen ipv
toenemen. Aan het einde van deze 2 jaar scheld de gemeente het
resterende bedrag kwijt met een maximum van €1000,-
– We starten met “Het beste idee van Doetinchem; Iedereen doet mee.”
Jaarlijks geven we aan drie verschillende ideeën €5000. Speerpunten hierbij
zijn dat het verschillen (in zowel afkomst, inkomen en leeftijd) verkleind
worden. En dus ook stimuleert dat er meer gelijkheid is. Deze pilots monitoren
we uitvoerig, dit omdat hier mogelijk ideeën ontstaan die we gemeente
breed in kunnen zetten om verschillen te verkleinen.
– We herstellen de vermogensnorm van de Bijzondere Bijstand, dit zodat meer
mensen er gebruik van mogen maken.
– Bij alle armoede regelingen moet het uitgangspunt zijn dat het reële inkomen
van huishoudens wordt genomen als maat. Veel huishoudens die meer dan
120 procent van het sociaal minimum verdienen maar door schuldsanering
en leefgeld vaak maar 50 euro per week hebben, komen nu niet in
aanmerking voor regelingen. Dit moet echt anders.
Nieuwe Nederlanders
– Nieuwe Nederlanders laten we meepraten over wat voor hen helpend en passend is.
– We houden scherp in de gaten hoe het met de realisatie gaat van de nieuwe inburgeringswet.
– Extra focus ligt daarbij wat ons betreft op goede en snelle huisvesting en het aanleren van de taal.
– We zijn een gastvrije gemeente, dat betekent dat we ook onze verantwoordelijkheid nemen met de tijdelijke opvang van migranten.
– Voor de tijdelijke opvang kiezen we voor een vast centrum, dat we multifunctioneel kunnen inzetten. Dus opschalen wanneer nodig, maar ook bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor tijdelijke huisvesting van (economisch) daklozen of studenten.
Uitwerking Basisbaan
– We creëren 50 nieuwe basisbanen. De basisbanen zijn bedoeld voor de groep werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Deze groep krijgt een contract bij de gemeente en kunnen bij alle gemeentelijke afdelingen aan de slag.
– Ze gaan het minimumloon verdienen. Deelname is vrijwillig, maar vraagt wel motivatie. Uitstroom is geen doel op zich.
– Naar capaciteiten en draagkracht wordt gekeken wat voor werk en hoeveel werk passend is (bv. in wijken, sportverenigingen en op scholen).
– Door mensen met een basisbaan in dienst te nemen van de gemeente, kost het inderdaad meer dan alleen een bijstandsuitkering, alleen doordat mensen meer gaan verdienen en ook pensioen opbouwen helpen we mensen vaak uit een fragiele financiële situatie en voorkomen we toekomstige armoede.
– Daarnaast is de verwachting dat de kosten voor schuldhulpverlening re-integratie en zorg lager zullen zijn.
– Pilots in oa Groningen laten zien dat de uitstroom naar betaald werk hoger is en mensen tevredener zijn.
Uitwerking Schakelkans
– We starten het project Schakelkans voor 50 mensen in de bijstand die een iets grotere kans hebben op werk, maar waar het werk vaak
maar tijdelijk is.
– Doordat de participatiewet daar niet goed op aansluit, durven mensen het vaak niet aan om een tijdelijk contract aan te gaan.
– Via Schakelkans gaat iemand aan de slag bij een werkgever zonder dat de bijstandsuitkering wordt stopgezet. Gedurende de periode betaald de werkgever het salaris aan de gemeente en wij betalen gewoon de uitkering. Boven op de uitkering keren we een toeslag
van €2,- per uur (wettelijk maximum).
– De werkgever betaalt bovendien het minimumloon, dit zodat er geen sprake is van verdringing. Het geld dat de gemeente overhoud aan
de vergoeding wordt besteed aan de opleiding van de medewerker.
– Op deze manier is de stap voor de werkzoekende minder groot en krijgt de werkgever maximaal een half jaar de tijd om te beoordelen of de stap naar een contract gezet kan worden.