Duurzame energieopwekking

Door Maarten op de Weegh op 17 november 2022

Bij de behandeling van de Doetinchemse begroting hebben we een voorstel gedaan om zelf als gemeente (deel)eigenaar te worden van projecten voor duurzame energieopwekking. Zo kunnen we lokale belangen beter waarborgen en met de opbrengst kunnen we op een sociale manier onze gemeente verder verduurzamen. Een Win-Win. En waarom geen zonnepanelen boven de Varkensweide?

Onderstaande animatie legt ons idee uit. Tijdens de begroting zei ik er het volgende over:

Duurzaamheidsambities. In de ogen van de PvdA moeten het meer worden dan ambities. Moeten we in plaats van reactief op de markt te wachten, zelf achter het stuur gaan zitten. Moeten we in plaats van alleen praten, ook participeren. En dus ook in plaats van alleen maar winsten van anderen faciliteren, onze gemeente en onze inwoners ook financieel laten profiteren.

Hoewel natuurlijk het mooiste is als duurzame energieopwekking in onze gemeente doormiddel van een coöperatie gaat, zodat onze inwoners zelf eigenaar zijn en profiteren, zien we dat nu maar minimaal van de grond komt. Het laatste project van een energiecoöperatie, aan de Europaweg, staat nu zelfs op pauze.

Door zelf als gemeente eigenaar te worden, kunnen we onze inwoners, direct of indirect, laten profiteren. We zorgen er zelf voor dat de Doetinchemse belangen gewaarborgd zijn, de eventuele opbrengst in Doetinchem blijft en in tegenstelling tot bij projectontwikkelaars, staat het streven naar winst niet bovenaan.
We gaan dus dan niet op de markt wachten, maar zetten zelf een beweging in gang. Daar gaat dit voorstel over. Beweging. Een groene beweging.

We dienen daarom het volgende amendement in:
De kans is groot dat dit voorstel het niet gaat halen. Maar het is wel een voorstel wat ik ga blijven herhalen. Dit omdat ik er echt in geloof. Ik geloof namelijk dat we om onze inwoners te beschermen de energieopwekking minder aan de markt moeten overlaten, en weer meer bij ons en onze inwoners moeten teruggeven.
Door zelf een energiecoöperatie op te richten zouden we mensen in de armoede tegen kostprijs stroom kunnen voorzien. Het kost ons niks, maar geeft mensen ontzettend veel zekerheid. We kunnen omwonenden van projecten voor Duurzame energieopwekking makkelijker mee laten profiteren, daar hen mede eigenaar te maken. En hoe dichter iemand er bij in de buurt woont, hoe groter zijn eigenaarschap dan is. En waarom niet beginnen met zonnepanelen boven de varkensweide, als ons eerste eigen zonnepark.
Nieuwe ideeën genoeg dus voorzitter. En met enige regelmaat zal ik dit blijven herhalen.

Maarten op de Weegh

Maarten op de Weegh is fractievoorzitter en lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Daarnaast zit hij in het bestuur van de Voedselbank in Doetinchem, is betrokken bij tal van projecten om minima in Doetinchem te helpen, werkt in de GGZ en is vader van 2 prachtige dochters. Maar bovenal is hij ontzettend gepassioneerd. Maarten heeft zich

Meer over Maarten op de Weegh